BIM nu også for mindre producenter

BIM for producenter af byggematerialer kræver ikke længere store investeringer

BIM Ogsaa For Mindre Virksomheder
BIM behøver ikke at koste en herregård, hvis man tager kunderne med på råd. Phønix Tag Materialer i Vejen har med en begrænset investering fået lavet BIM-objekter på virksomhedens tagpap og grønne tage

BIM for producenter af byggematerialer kræver ikke længere store investeringer

Specialisten i digitalt byggeri, 3dbyggeri danmark, oplever en stigende interesse for BIM fra mindre og mellemstore leverandører af byggematerialer. Det skyldes, at leverandørernes kunder og rådgivere i stadigt højere grad stiller krav om at få adgang til BIM-tegninger og data. Det siger arkitekt Tore Hvidegaard, direktør for 3dbyggeri danmark.

- Når vi taler om BIM med leverandører af byggematerialer, mærker vi åbenhed – men også en vis skepsis. Virksomhederne frygter regninger med meget store beløb. Det får nogle producenter til at trække sig, og det skader såvel digitaliseringen i byggeriet som leverandøren selv, siger Tore Hvidegaard.

Løsningen er ikke altid store IT-projekter, der slår bunden ud af markedsføringsbudgettet. Byggematerialeproducenter kan opnå gode resultater med en velvalgt, afgrænset BIM-indsats.

Phønix Tag Materialer overkom ”BIM-barrieren"
Phønix Tag Materialer er et eksempel på en byggematerialeproducent, der på grund af en målrettet indsats med ret få midler har opnået en positiv effekt, fortæller firmaets salgs- og marketingdirektør Kenneth Vraa.

- BIM-objekter er efterspurgt hos arkitekter, når de specificerer med tagpap og grønne tage. Vores tegninger bliver positivt modtaget, fordi vi har brugt god tid til at planlægge sammen med 3dbyggeri danmark, og fordi vi udviklede objekterne i tæt samarbejde med arkitektvirksomheder, der fortalte os om deres behov og testede tegningerne undervejs, siger Kenneth Vraa. 

BIM til alle pengepunge
Tore Hvidegaard mener, at flere mindre og mellemstore byggematerialeproducenter bør lade sig inspirere af Phønix Tag Materialer, for der er plads til alle i den digitale byggesag.

- Man kan både få noget godt ud af at køre på økonomiklasse og 1. klasse på BIM-toget. Som producent af byggematerialer kan du komme i gang med en relativt begrænset investering. Det vigtigste er åbenhed og strategisk fokus – det betyder mere end budgettets størrelse, siger Tore Hvidegaard.

Phønix Tag Materialers BIM-objekter kan ses her

Nyheder

expand_less