Nordens største DSV-logistikhub vil nedbryde NOx-partikler og give renere luft

Mineralsk belægning nedbryder NOx-partikler fra lastbiltrafikken til og fra

DSC4499 NOXOUT Tagpap Ver
Kilde: Artiklen er skrevet af DSV og offentliggjort på deres hjemmeside

Den første af i alt fire projekterede bygninger har fået lagt tag med NOXOUT-tagpap. En særlig mineralsk belægning er med til at nedbryde NOx-partikler, som udledes fra lastbiltrafikken til og fra området.

Den første af i alt fire projekterede lagerbygninger, som tilsammen skal udgøre det over 150.000 m2 store lagerkompleks i Hedeland, har netop fået lagt tag med det tagpappen NOXOUT. 

Lagerbygningen med det nyanlagte 40.000 m2 store tag vil fra nytår nedbryde 421.120 gram sundhedsskadelige NOx-partikler om året. Dette estimat svarer til NOx-udledningen fra en Euronorm 6 lastbil med en last på 8-13 tons, der kører 18 gange rundt om jorden. 

Dette betyder faktisk, at den nye lagerbygning er NOx-neutral på adressen. Forudsat at alle NOx-partikler, der udledes fra lastbiltrafikken til og fra området, lander på det 40.000 m2 store tag og bliver nedbrudt.

Selve nedbrydningen af de sundhedsskadelige NOX’er sker ved, at en speciel belægning af titandioxid på tagskiferen fungerer som en katalysator, når partiklerne lægger sig på tagpappet. Med hjælp fra sollys nedbryder belægningen de skadelige NOx-partikler til nitrat, som efterfølgende skylles af taget i regnvejr og optages og omsættes problemfrit som næring af planteliv i området.

Executive Vice President i DSV Panalpina Group Property Brian Winther Almind siger om det nye og mere miljøvenlige tag:

”Det her nye tag er et symbol på en bevægelse i opførelsen af nye DSV-bygninger. På trods af det massive fokus på klimaet og CO2-reduktion, må vi ikke glemme miljøet og den sundhedsskadelige luftforurening. Klima og miljø skal gå hånd i hånd, når vi tænker i nye løsninger. Med NOXOUT går vi ind og tager aktivt ansvar for miljøet og medvirker til at nedbringe luftforureningen fra lastbiltrafikken til og fra området”.

Beklædes alle fire projekterede bygninger som planlagt med NOXOUT-tagpap, vil de i alt 150.000 m2 tag nedbryde 1.579.200 gram NOx-partikler hvert eneste år. Dette svarer til NOx-udledningen fra ovenstående lastbil, der nu kører hele 70 gange rundt om jorden. 

Renere luft de næste 50 år
Med den nye tagløsning vil det 150.000 m2 store projekterede byggeri, der bliver DSV’s største logistikhub i Norden, aktivt nedbryde sundhedsskadelige NOx-partikler årtier frem. Susanne Højholt, der er udviklingschef i Nordic Waterproofing, som står bag Phønix Tag Materialers produkter, siger om NOXOUT-løsningen: 

”NOXOUT-tagpappen nedbryder NOx-partikler de næste 50 år, som er tagets anslåede levetid i test. Fordi mineralet er bundet til skiferen, bliver belægningen af titandioxid ikke brugt eller udvasket med tiden. Det eneste der sådan set kan nedsætte tagets evne til at nedbryde de farlige NOx-partikler, er manglende sollys eller nedfaldne blade og andet, som forhindrer partiklerne i at ramme den mineralske belægning”.

Når taget efter årtier er udtjent og skal skiftes, skal tagpappet ifølge Susanne Højholt behandles på samme måde som alt andet tagpap. Ifølge Miljøstyrelsen er titandioxid ikke et farligt stof. Stoffet bruges i mange forskellige sammenhænge til at fremstille hvid ”farve” og indgår i flere af dagligdagens produkter som UV-filter i solcreme og farvestof i kosmetik og produkter som bolcher og tyggegummi.

En sidegevinst ved tagets hvide overflade er den varmedæmpende funktion hen over sommeren, fordi NOXOUT reflekterer solens varme bedre end et sort tag. Dermed får bygningen et lavere energiforbrug i de solrige og varme sommermåneder.  

Entreprenør på byggeprojektet er DS Flexhal.

Udregning:

NOXOUT m2 tag Nedbrydning af Nox-partikler i gram Antal kørte kilometer Antal gange rundt om jorden
1.000 10.528 18.800 0
40.000 421.120 752.000 18
150.000 1.579.200 2.820.000 70

Fakta

Fakta bag udregning:

Ifølge Phønix Tag Materialer nedbryder 1.000 m2 NOXOUT-tag 10.528 gram NOx per. år

Anvendes ITD’S miljøberegner fås 0,56 gram NOx per kilometer ved: 

  • Køretøjstype: 40 tons eksportvogntog
  • Motornorm – årgang: Euro 6, 2014
  • Kørselsart: eksport/import
  • Lasttype: 8-13 tons
  • Brændstofforbrug: default

http://itd.dk/vaerktoej/miljoe/beregner/

NOx per kilometer 0,56 gram
Omkreds rundt om jorden ved ækvator 40.075 km

 

Se flere fotos under referencer

Artikler og viden

Faglige artikler, interviews og videoer med eksperter om bæredygtighed, projektering, montage, levetid, arkitektur, cases m.m.

IMG 1527

Alger på byggematerialer: Hvordan gør man?

Mos og alger er et æstetisk problem på byggematerialer, flisebelægninger og lignende, fordi den grønne farve misklæder bygninger og andre konstruktioners synlige overflader.

Alger på byggematerialer. Hvordan gør man?
expand_less